Blomman på bilden är en temynta, Monarda didyma.

Temyntan är egentligen ingen mynta, Mentha, och sprider sig inte lika våldsamt. Ursprungligen från Nordamerika.

Oswego-indianerna tillredde te av temyntan, sk oswego-te. Det påstås att de vita lärde sig av indianerna att dricka detta te i stället för vanligt te efter "the Boston tea party" år 1773.

Varmt Välkommen till min Blommiga Blogg!


Här kommer jag att visa vad som händer i min trädgård. Mina förberedelser inför sommarens blomning. Hur sommarens blomning blev.


Visa tokiga saker jag inhandlar på auktioner och loppis för att plantera mina ettåringar i, eller bara ha som lustiga inslag bland blommor och blad.


Men mest av allt kommer jag att lägga in bilder från min trädgård och omgivningen.

Translate

4 maj 2011

Om att vara väldigt trädgårdstrött

och en del prat om krolliljor. 

Det är inte så illa, som det låter.  Jag tröttnar nog aldrig på trädgård och odling.

Men…....

Att kratta ihop döda växtdelar och löv som täckt känsliga varelser i trädgården över vintern, blev nog lite för mycket .

Nu har jag sovit i mer än 24 timmar. Med korta avbrott för kissning och lite näringsintag. Jag lär mig aldrig att jag faktiskt är sjuk. Men min kloka kropp säger till mig och vägrar vara vaken.

Det har hänt en del i trädgården sedan sist. Alla krolliljor, Lilium martagon L., har kikat fram.

De senaste åren har något märkligt märkligt inträffat . Krolliljorna har ju alltid fröat av sig, men fröna har aldrig grott, förrän nu.

Det måste bero på de senaste vintrarna; när snön har fallit meterhög innan tjälen trängt ner i marken. Verkar ha varit ett mycket gynnsamt klimat för de små att gro i.

Så här ser vår vilda gräsmatta ut nu. Krollijeplantor från år ett till år sex.



Första året efter självsådd
Andra året

Tredje året

Fjärde året

Femte året









Femte året i juli. Blomning.




























Att odla krolliljor från frö är tålamodsprövande, men klart bättre än att sätta lökar, som ofta för med sig sjukdomar. Det är först femte året man får se en blomma, men sedan kan man njuta varje år av den ståtliga blomningen.

Krolliljan har en fiende som älskar den; liljebaggen, Lilioceris lilii, den vackert röda bladbaggen,  lever med förtjusning på den. Den älskar, lägger ägg, och äter av den. När larverna kläckts börjar de genast att äta av bladen och knopparna. De döljer sig med sin egen avföring och ser ut som svarta klumpar på växten.

Det finns olika sätt att bekämpa dem. Du kan läsa mer här.: Liljebagge

Själv har jag svårt för att ta död på dem, men min granne är en hejare på det. Mina liljor är ofta rätt sönderbitna, trots att hon är här rätt ofta och klämmer till dem. Jag har själv aldrig hör dem skrika, men de kallas ju också för liljetuppar på en del språk.

Den vuxna lijebaggen är  6-9 mm lång. En vacker lackröd liten bagge, som tillsammans med larverna kan kaläta en växt ganska snabbt.

De här bilderna är lånade från Wikipedia, eftersom jag aldrig kommit på tanken att föreviga de svarta klumparna och de brandgula äggen från fienden. Baggen har jag en del bilder på, men orkade inte leta.  

Liljebagge

Larver/bajs
Ägg
Liljebaggen livnär sig bara på liljor, Lilium, som krollilja,  Lilium martagon L., brandlilja, Lilium bulbiferum L., som är så vanlig i äldre trädgårdar, fjärilsliljor, Nomocharis, jätteliljor , Cardiocrinum,  och  klockliljor,  Fritillaria, som kjesarkrona,  Fritillaria imperialis L., kungsängslilja, Fritillaria meleagris L. 


Kärt barn har som vanligt många namn. Krolliljan kallas och har också kallats för  Klocklilja, Kranslilja och Kroklilja.


En liten bildkavalkad över mina krolliljor:





Jag tycker krolliljorna är väldigt vackra även när bara frökapslarna är kvar.


Och en bild där frökapslarna har tömts på sitt livgivande innehåll.


4 kommentarer:

  1. Krolliljor är så fina! Jag har inga. Fick några små självsådda plantor men de dog. :(

    SvaraRadera
  2. Underbara foton!
    Jag har inga som helst bekymmer att klämma till de där läskiga röda odjuren som frossar på mina liljor! Jag klämmer med samma glädje som jag klipper itu mördaresniglarna. Det bor nog en liten elak sadist inne i mig...

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder på krollilja. Kommer att få vänta på blomningen på mina, ärligt stulna ute i naturen. Utom den vita som jag köpte på mässan nu i våras.

    SvaraRadera
  4. Tack för glada tillrop!

    Monaxe; jag tror alls inte att det bor en sadist i dig.

    Fru Gårman: Du kan få fullvuxna av mig.

    Boman: Den som väntar på något gott.....

    SvaraRadera