Blomman på bilden är en temynta, Monarda didyma.

Temyntan är egentligen ingen mynta, Mentha, och sprider sig inte lika våldsamt. Ursprungligen från Nordamerika.

Oswego-indianerna tillredde te av temyntan, sk oswego-te. Det påstås att de vita lärde sig av indianerna att dricka detta te i stället för vanligt te efter "the Boston tea party" år 1773.

Varmt Välkommen till min Blommiga Blogg!


Här kommer jag att visa vad som händer i min trädgård. Mina förberedelser inför sommarens blomning. Hur sommarens blomning blev.


Visa tokiga saker jag inhandlar på auktioner och loppis för att plantera mina ettåringar i, eller bara ha som lustiga inslag bland blommor och blad.


Men mest av allt kommer jag att lägga in bilder från min trädgård och omgivningen.

Translate

20 maj 2011

Nu Blommar det


Äntligen har blommorna börjat visa sig i växthuset. Det har varit ovanligt trögt i år.

Först ut var Petunia 'Lavender Storm', Petunia×hybrida. En ovanligt tålig petunia, som klarar både ösregn och blåst. Petunia är förresten en av många växter i potatissläktet, Solanum.

I år sådde jag frön jag själv samlade förra året. Det brukar bli ungefär samma färg, trots att det är en hybrid, men inte i år. 'Lavender Storm' hade tydligen besök av pollinerare som redan varit hos mina andra petunior. Så här vacker färg blev det, i stället för den ljust bleklila det egentligen ska vara. Bilden är inte helt rättvisande. För blotta ögat är färgen mycket mörkare.

Sen kom det en blomma på en av mina kejsarvinda, Ipomoea nil, 'Giant Red Edge'. Den ser verkligen skrynklig och nyfödd ut. Tyvärr står sig blomman bara ett drygt dygn, men det kommer ständigt fler.

Så fick jag syn på mina små ynkliga plantor av "snöflinga", Sutera cordata. Fröerna beställde jag från T&M i England. Tyvärr blev försändelsen mer än sex veckor försenad, eftersom paketet av någon outgrundlig anledning valsat runt i Schweitz ett tag. =) Det var blommor på några av dem. Den blå 'Blutopia Blue':


Och den vita, 'Snowtopia White':

Svårt att tänka sig att de om en månad kommer att välla som vattenfall över kanterna på krukor och andra planteringskärl.

Även hjälmbönan, Dolichos lablab, 'Ruby Moon', hade fått en blomma.

I övrigt är det knökfullt i växthuset nu, så jag håller på att fylla även vår inglasade veranda. Det är främst alla pelargoner, både nysådda i år och övervintrade gamla, som får stå där.

Lite bilder från växthuset. I förgrunden på bordet står blodhibiskus, Hibiscus acetocella, 'Red Shield'. En ny sort jag satsat på i år. Man odlar den inte för blommornas skull, eftersom den inte hinner blomma i Sverige, utan för den häftiga färgen på bladen.

I bakgrunden en uppsjö tobaksblommor. Narcisstobak, Nicotiana silvestris,  en ståtlig växt som förra året blev mer än 150 cm hög. Dessutom ett antal normalstora tobaksblommor, Nicotiana mutabilis x sanderae. De flesta från egenplockade frön. Lime, purpur och en rödgul, som poppade upp i fjol, där jag haft både limefärgade och purpur. Ska bli spännande att se hur blommorna blir i år.  :
Här är en bild från Rara Växter, där jag köpte fröerna.

Sticklingar,  från årets toppade pelargonsådder. Men också  från en halvdöd änglapelargon jag köpte i "mataffären" för 9,00. =) Många plantor blir det,utöver de sådda originalen. Nästan dubbelt upp. 


Jag kanske ska öppna en tillfällig handelsträdgård. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar