Blomman på bilden är en temynta, Monarda didyma.

Temyntan är egentligen ingen mynta, Mentha, och sprider sig inte lika våldsamt. Ursprungligen från Nordamerika.

Oswego-indianerna tillredde te av temyntan, sk oswego-te. Det påstås att de vita lärde sig av indianerna att dricka detta te i stället för vanligt te efter "the Boston tea party" år 1773.

Varmt Välkommen till min Blommiga Blogg!


Här kommer jag att visa vad som händer i min trädgård. Mina förberedelser inför sommarens blomning. Hur sommarens blomning blev.


Visa tokiga saker jag inhandlar på auktioner och loppis för att plantera mina ettåringar i, eller bara ha som lustiga inslag bland blommor och blad.


Men mest av allt kommer jag att lägga in bilder från min trädgård och omgivningen.

Translate

15 maj 2011

Fem mm regn och vinbergssnäcksinvasion.

Natten till i går, föll det 5 mm regn. Det blev friskt i luften och fåglarna kvittrade lite klarare tyckte jag.

Det kändes lättare att andas och ta itu med saker. Sen insåg jag att jag hade glömt vad regnet för med sig.

Vinbergssnäckor, Helix pomatia
Jag hittade en, som glupskt kastade sig över en vårprimör. Min ett år gamla   'Summer Snow' - Clematis fargesii


Just den snäckan förpassade jag snabbt till skogs. När det äntligen börjar visa sig att klematisen överlevt den kalla vintern, vill jag ju inte att en utsvulten vinbergssnäcka ska äta upp den.

Vill gärna visa en av mina röda tulpaner, jag har två. (Den andra ska jag visa en annan gång).En riktig överlevare. Varje vår dyker den upp i samma buske. En spirea, 'Little Princess', Spirea japonica.

Jag förstår inte att den fortsätter att blomma år från år. Den får ju inte mycket näring, eftersom jag sällan ger spirean någon. Här är spirean i full blom 2009. I år är det långt kvar till blomningen i juli.

Nu blommar gullvivorna, primula veris, hos oss. Varje år brukar vi hitta dem på nya ställen på tomten. Måste tyda på att de trivs. Det är verkligen härligt att se de ljusgula färgklickarna lite här och var.

Att ge sig ut och plocka eller gräva upp gullvivor är inte att rekommendera. De är fridlysta.

Nu på våren, ja hela säsongen egentligen, ägnar jag mig åt att försöka bekämpa skelörten, Chelidonium majus L.. Det är inte många vilda växter jag absolut inte vill se i trädgården, men skelörten och jag kommer absolut inte överens. Jag tycker den är ful och gillar definitivt inte den gula växtsaften, som är nästan omöjlig att få bort, om man råkar få den på sig eller på kläderna.

Här försöker den gömma sig bland lupiner, Lupinus L.. Men mig lurar den inte.
Häggen, Prunus padus L., står i full blom nu. Även om jag inte är förtjust i doften, så är det härligt att se träden översållade med vita skyar.
Äppelblommorna håller just på att slå ut och bondsyrenens knoppar har kommit långt för årstiden.

Nykomlingen i trädgården, den blå vitsippan tittade blygt fram bland bladen, efter regnet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar