Blomman på bilden är en temynta, Monarda didyma.

Temyntan är egentligen ingen mynta, Mentha, och sprider sig inte lika våldsamt. Ursprungligen från Nordamerika.

Oswego-indianerna tillredde te av temyntan, sk oswego-te. Det påstås att de vita lärde sig av indianerna att dricka detta te i stället för vanligt te efter "the Boston tea party" år 1773.

Varmt Välkommen till min Blommiga Blogg!


Här kommer jag att visa vad som händer i min trädgård. Mina förberedelser inför sommarens blomning. Hur sommarens blomning blev.


Visa tokiga saker jag inhandlar på auktioner och loppis för att plantera mina ettåringar i, eller bara ha som lustiga inslag bland blommor och blad.


Men mest av allt kommer jag att lägga in bilder från min trädgård och omgivningen.

Translate

26 maj 2011

Lite bilder från växthus och omgivningarna


Nu ägnar jag dagarna åt omskolning av plantor och ommöblering i växthuset. Hinner varken besöka andra bloggar eller skriva i min egen. 

Det växer så fort nu och alla mina klängväxter har börjat krama varandra och slingra sig så hår om varandra att de nästan kvävs. Ägnade flera timmar i går åt att trassla ut deras omfamningar och ge dem längre stödpinnar och bättre plats. Pust!

Här gömmer sig en blyg blomma i djungeln. Det är en av mina kejsarvindor, Ipomea nil,  'Giant Red Edge'. 


Just kejsarvindorna har en otrolig förmåga att slingra sina långa tentakler om andra växter. Jag hinner knappt vända ryggen till förrän de håller på att strypa en annan växt.

Hjälmbönan, Dolichos lablab, 'Ruby Moon',  som började blomma förra veckan har redan fått flera vackra bönor. Jg klipper bort dem, så de inte ska ta all kraft från plantan, innan den hunnit växa till sig ordentligt. Senare på säsongen låter jag dem sitta, eftersom de är så vackra. Då fortsätter den att blomma ändå.


Bondsyrenerna, Syringa vulgaris, blommar för fullt nu. Det blir lite gammeldags romantisk stämning runt gården.

Även den rödbladiga revsugan, Ajuga reptans, blommar. Jag tycker den är vackrast då, även om jag gillar bladens fina färg också. Det beror nog på att det inte är så mycket annat, som blommar ännu.  Den här bilden är tagen vid dammen, där revsugan får härja fritt och samsas med andra växter.

Maskrosorna, Taraxacum, försöker överglänsa övriga blommor. Och visst är de vackra.
Här har maskrosorna lagt ut en snitslad bana för att locka lättlurade in i skogen.
På en  rhododendron och bondpionen, Paeonia x festiva,  spricker snart blommorna ut.



De söta rosa blommorna på "ampel"jordgubbarna, Fragaria ×ananassa, 'Pink Panda' får hjärtat att smälta.

Egentligen finns det väl inte några ampeljordgubbar, utan det går bra med vilka revande jordgubbar som helst.

Och rabarbern sträcker sina ståtliga blommor mot den blå, blåsiga himlen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar