Blomman på bilden är en temynta, Monarda didyma.

Temyntan är egentligen ingen mynta, Mentha, och sprider sig inte lika våldsamt. Ursprungligen från Nordamerika.

Oswego-indianerna tillredde te av temyntan, sk oswego-te. Det påstås att de vita lärde sig av indianerna att dricka detta te i stället för vanligt te efter "the Boston tea party" år 1773.

Varmt Välkommen till min Blommiga Blogg!


Här kommer jag att visa vad som händer i min trädgård. Mina förberedelser inför sommarens blomning. Hur sommarens blomning blev.


Visa tokiga saker jag inhandlar på auktioner och loppis för att plantera mina ettåringar i, eller bara ha som lustiga inslag bland blommor och blad.


Men mest av allt kommer jag att lägga in bilder från min trädgård och omgivningen.

Translate

9 mars 2011

Svartöga som överlevt

Har hela vintern försökt övervintra en planta svartöga, Thunbergia alata 'Lutea'. Den står undangömd i ett västerfönster. Den har sett allmänt skräpig ut och tappat de flesta bladen.
För några veckor sedan, när ljuset verkligen började komma tillbaka, satte den igång och skickade ut långa revor i persiennsnöret och vredet och försöker även snärja in gardinen. En otrolig växtkraft.




Häromdagen upptäckte jag att den börjat blomma också. 
Ofta räknas ju svartöga, som ettårig hos oss. Den kommer ju ursprungligen från tropiska Afrika.


Nu när jag lyckats få den att övervintra i lägenheten, ska jag försöka föröka den med sticklingar. 


Om du vill se hur den ser ut i sin fulla prakt, kan du kika här: IreneL:s Blomstertips

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att den har överlevt! I år har jag sått flera år gamla frön och dom grodde faktiskt! Jag blev så glad!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas du ursäktar, att jag tog mig friheten att hänvisa till din thunbergia. =)

    SvaraRadera
  3. Åh vilken vacker växt! Jag vill komma över till er och fika och beundra blommorna :) Kramar från Sevilla!

    SvaraRadera
  4. Du är jättevälkommen! Vi kan ju ta det när du flyttar hem till Svedala igen. =)

    SvaraRadera