Blomman på bilden är en temynta, Monarda didyma.

Temyntan är egentligen ingen mynta, Mentha, och sprider sig inte lika våldsamt. Ursprungligen från Nordamerika.

Oswego-indianerna tillredde te av temyntan, sk oswego-te. Det påstås att de vita lärde sig av indianerna att dricka detta te i stället för vanligt te efter "the Boston tea party" år 1773.

Varmt Välkommen till min Blommiga Blogg!


Här kommer jag att visa vad som händer i min trädgård. Mina förberedelser inför sommarens blomning. Hur sommarens blomning blev.


Visa tokiga saker jag inhandlar på auktioner och loppis för att plantera mina ettåringar i, eller bara ha som lustiga inslag bland blommor och blad.


Men mest av allt kommer jag att lägga in bilder från min trädgård och omgivningen.

Translate

17 mars 2011

Mer växtkraft

Först vill jag tacka Fru Gårman för att du påpekade att jag hade
bokstavsidentifiering aktiv och framförallt för att du lärde mig hur
man tar bort det. En liten ros till dig för det.





Eftersom jag och min bloggredigerare inte kom riktigt överens =), om hur jag skulle göra i går, så fortsätter jag lite på samma tema i dag.
Förra året sådde jag visssa fröer alldeles för sent.
Klockrankan t ex hann aldrig börja blomma innan frosten kom.
När jag tagit in en av dem  i stugvärmen, kom blommorna.
De hann ju aldrig bli så vackert blå, som de blir ute i friska luften, men var väl värda att se ändå.



Kejsarvindan, 'Red Picoté' hann få några blommor. De var magiskt vackra.  Hela växten är giftig, har kraftiga håriga blad och stjälkar. Det kliade på händerna när jag hanterade den.Men vad gör det, när de är så otroligt vackra. Det avskräckte inte mig i alla fall; man kan ju ha handskar på sig. I år har jag satsat på ytterligare sorter. 'Giant Rose Edge' och en som jag trodde var en kejsarvinda 'Scarlet O'Hara'.
Jag har nu insett att den senare är en purpurvinda, Ipomea purpurea. Båda saluförs som kejsarvinda, Ipomoea nil, men det är alltså fel. Så se upp.
Det finns ju ytterligare en släkting, den så älskade

Blomman för dagen,  Ipomoea tricolor.
 


I år sådde jag mina klockrankor, hjälmbönor och kejsarvindor/purpurvindor den 3 februari. Det håller på att bli en veritabel djungel, trots att jag redan toppat dem en gång. Snart dags igen.

 

I väntan på våren har jag köpt en underbar narciss, 'Bridal Crown.
Ny för mig, med sina dubbla blommor. Den kommer att göra sig bra i trädgården nästa år. Jag lade också några tior på påskliljor.


Bara för att jag ska få mer sommarlängtan har en av de övervintrade pelargonerna, jag ännu inte klippt ner, börjat blomma med inte mindre en tre stora blomklasar. Det är en 'Maverick Quicksilver', som jag sådde 2009.

2 kommentarer:

  1. Nämen, Tack! Vilken fin ros jag fick! :)
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Så härliga blommor! Men allra mest gillar jag den nyfödda bönan i förra inlägget. Det ser verkligen ut som att den sprätter upp ur jorden precis när fotot tas :D
    Nu har jag äntligen uppdaterat min blogg med lite nya bilder också.
    Kramar till dig & Rolf!

    SvaraRadera