Blomman på bilden är en temynta, Monarda didyma.

Temyntan är egentligen ingen mynta, Mentha, och sprider sig inte lika våldsamt. Ursprungligen från Nordamerika.

Oswego-indianerna tillredde te av temyntan, sk oswego-te. Det påstås att de vita lärde sig av indianerna att dricka detta te i stället för vanligt te efter "the Boston tea party" år 1773.

Varmt Välkommen till min Blommiga Blogg!


Här kommer jag att visa vad som händer i min trädgård. Mina förberedelser inför sommarens blomning. Hur sommarens blomning blev.


Visa tokiga saker jag inhandlar på auktioner och loppis för att plantera mina ettåringar i, eller bara ha som lustiga inslag bland blommor och blad.


Men mest av allt kommer jag att lägga in bilder från min trädgård och omgivningen.

Translate

16 mars 2011

Fullt av växtkraft

Jag upphör aldrig att förundras över och beundra fröers enonorma inneboende växtkraft. I fredags stoppade jag ner fröer till Rödbladig hjälmböna, Dolichos lablab 'Ruby Moon' i jord. I går började det skymta lite vitt och i dag har en uttvecklats så här långt.Jag blir riktigt upprymd.. Vilken kraft!



I sommar när den får komma ut i solen
och värmen blir den så här vacker, och
ger  tillbaka med sin skönhet, 
som tack för all omvårdnad den fått. 
Bilden är från förra året
.
                                                                              


De här ynkliga små groddarna kommer i sommar att bli ganska stora kraftiga buskar av Timvisare, Hibiscus trionum 'Simply Love' med underbara  blommor.

           



                                       
                                          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar