Blomman på bilden är en temynta, Monarda didyma.

Temyntan är egentligen ingen mynta, Mentha, och sprider sig inte lika våldsamt. Ursprungligen från Nordamerika.

Oswego-indianerna tillredde te av temyntan, sk oswego-te. Det påstås att de vita lärde sig av indianerna att dricka detta te i stället för vanligt te efter "the Boston tea party" år 1773.

Varmt Välkommen till min Blommiga Blogg!


Här kommer jag att visa vad som händer i min trädgård. Mina förberedelser inför sommarens blomning. Hur sommarens blomning blev.


Visa tokiga saker jag inhandlar på auktioner och loppis för att plantera mina ettåringar i, eller bara ha som lustiga inslag bland blommor och blad.


Men mest av allt kommer jag att lägga in bilder från min trädgård och omgivningen.

Translate

11 mars 2011

Blomsterfrön jag fallit för i år

Varje år sår jag mängder av fröer till ettåriga blommor. Både gamla favoriter och nya blommor jag faller för när jag sitter och suktar över katalogerna.

Redan i novenber, när jag börjat min långa vintervistelse i Fjollträsk, skriver jag listor på allt jag vill ha. Har lärt mig med åren att inte beställa direkt, utan funderar länge och inväntar nykomlingarna. Som tur är hejdar jag mig och stryker en hel del från önskelistorna innan jag beställer.

Här är några av de blommor jag inte haft förut och redan sått i år.

Malva sylvestris 'Zebrina'





Grusnejlika, Gypsophila muralis Gypsy





Fjärilsblomster 'Tinkerbell Mixed', Schizanthus pinnatus



Petunia 'Dolcissima Roma F1', Petunia hybrida grandiflora



Petunia 'Merlin Pink Morn'



Praktmire, Anagallis monelli 'Skylover'


Trumpetblomma, Salpiglossis sinuata F1 'Purple Bicolor Royale'













Den blomma jag blev mest förtjust i är Fjärilsblomstret. Jag blev riktigt förälskad, och till min stora glädje har den redan grott.

Bilderna är lånade från följande företag, där jag köpt fröerna: Malva och Grusnejlika, Thomson & Morgan,
Fjärilsblomster, Rara Växter, Petunior, Praktmire och Trumpetblomma, Impecta.

8 kommentarer:

  1. Härliga växter du har valt! Visst längtar man efter den tiden när det växer så det kankar i krukor och rabatter!
    Ha en go' helg!
    /Monaxe

    SvaraRadera
  2. Och det är bara en bråkdel. *fniss*
    Hoppas din helg oxå blir bra.
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Hej! Vad roligt att jag hittade dig! :D Om du vet vem jag är så är jag bara och endast Fru Gårman i bloggvärlden... :)

    Förresten, jag har en ordverifieringskampanj... Bort med ordverifiering!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Grejen är ju att du har ordverifiering på... :D
    http://frugarman.blogspot.com/2011/01/hur-man-tar-bort-ordverifiering-pa.html

    SvaraRadera
  5. Det visste jag inte. Ska genast följa dina instruktioner och ta bort fanstyget. Tack!

    SvaraRadera
  6. Hej tant! Måste bara berätta, apropå fjärilsblomster, att första gången jag sått dem och precis fått ut småplantorna i trädgården så var vi bortresta över helgen. En god vän skulle vattna katt och växter. När vi kom hem hade det varit toppenväder och vår vän hade "hjälpt" oss med ogräsrensningen för hon ville stanna och njuta i vår trädgård när hon tagit hand om katt etc. Rabatterna vid huset var "kliniskt" fria från växter lägre än 30 cm och med färre blad än 10. Inga fjärilsblomster den säsongen... Vår stackars vän skämdes hemskt över sin okunskap och vågade aldrig mer riva upp ens en maskros hos oss. Men vår vänskap bestod hela hennes liv.

    SvaraRadera
  7. Hej! Vet du om man kan äta grusnejlika?

    SvaraRadera