Blomman på bilden är en temynta, Monarda didyma.

Temyntan är egentligen ingen mynta, Mentha, och sprider sig inte lika våldsamt. Ursprungligen från Nordamerika.

Oswego-indianerna tillredde te av temyntan, sk oswego-te. Det påstås att de vita lärde sig av indianerna att dricka detta te i stället för vanligt te efter "the Boston tea party" år 1773.

Varmt Välkommen till min Blommiga Blogg!


Här kommer jag att visa vad som händer i min trädgård. Mina förberedelser inför sommarens blomning. Hur sommarens blomning blev.


Visa tokiga saker jag inhandlar på auktioner och loppis för att plantera mina ettåringar i, eller bara ha som lustiga inslag bland blommor och blad.


Men mest av allt kommer jag att lägga in bilder från min trädgård och omgivningen.

Translate

6 april 2011

Sommarblommor på burk

Av alla tokiga påfund jag sett, är nog detta ett av de roligaste. Sommarblommor på burk.

Ett hekto blandade fröer. Eternell,   Klätt  'Agrostemma githago L.' ,  Stenört   'Alyssum L.'Rävsvans 'Alopecurus L.’,  Blodamarant  ’Amaranthus hybridus L cruentus.’,  Slöjsilja  ’Ammi majus L.’,  Färgkulla  ’Anthemis tinctoria L.’,  Färgtistel eller Safflor  ’Carthamus tinctorius L.’,  Blåklint  ’Centaurea cyanus L.’,   Prästkrage   Leucanthemum vulgare Lam.’,  Hundtunga  Cynoglossum officinale L.’,  Snokört     Echium plantagineum L.’, Jungfrun i det gröna  'Nigella damascena'  och många, många andra.

Fröerna säljs alltså i en ströburk.




Innehållet är garanterat gräsfritt. =)

Jag kunde inte hejda mig, utan köpte en burk för 24,00. Rätt billigt för ett hekto fröer.  


Vi har ju rätt mycket vilda, ängsliknande områden på vår c:a 8 000 kvadrat stora tomt, så jag tänkte helt enkelt vandra runt med ströburken och ströa lite här och lite där nu i april. Trevligt om det blir några växter, annars hade jag ju i alla fall roligt när jag gjorde det. 





4 kommentarer:

  1. Sån skulle jag också vilja ha! Har ju en del natur/ängsmark. Smart och kul ju. :)
    Kolla här:
    http://frugarman.blogspot.com/2011/04/namen-se-vad-jag-fatt.html

    SvaraRadera
  2. Nu gör jag ett nytt försök till kommentar! De burkarna har jag köpt flera gånger (finns två varianter). Det är riktigt roligt när det poppar upp allt möjligt, ha det så kul! Ska nog skaffa i år igen, vi har lite mark att förgylla..

    SvaraRadera
  3. Skönt att du fått fart på datorn igen. =)

    Vad roligt att det fungerar. Ser fram emot resultatet i sommar.

    SvaraRadera
  4. Det där var verkligen ingen dum ide! Har en slänt som är helt omöjligt att göra något åt, man kanske skulle "fröa" lite där... (innan all kirskål tar över)

    SvaraRadera