Blomman på bilden är en temynta, Monarda didyma.

Temyntan är egentligen ingen mynta, Mentha, och sprider sig inte lika våldsamt. Ursprungligen från Nordamerika.

Oswego-indianerna tillredde te av temyntan, sk oswego-te. Det påstås att de vita lärde sig av indianerna att dricka detta te i stället för vanligt te efter "the Boston tea party" år 1773.

Varmt Välkommen till min Blommiga Blogg!


Här kommer jag att visa vad som händer i min trädgård. Mina förberedelser inför sommarens blomning. Hur sommarens blomning blev.


Visa tokiga saker jag inhandlar på auktioner och loppis för att plantera mina ettåringar i, eller bara ha som lustiga inslag bland blommor och blad.


Men mest av allt kommer jag att lägga in bilder från min trädgård och omgivningen.

Translate

22 april 2011

Grävlingfällor och fallgropar

Huset i Paradiset, ja hela tomten vilar på inlandsisens lämningar, morän. Var man än sätter spaden stöter man på sten. Oftast hanterbara bumlingar, men ibland jättestora block. Då gäller det att planera om.

Det är några år sedan vi sist hade grävlingar, 'Mesa mesa', som gäster. Men den här vintern har tydligen lockat  hit dem.

Det här var en "rabatt", med främst brandliljor, 'Lilium bulbiferum L.' och vintergröna, 'Vinca minor'. Nu består den av uppkrafsad jord och gropar. Två leder in under torpargrunden.



Tegelpannorna ligger där för att vi ska se om de små liven kravlar ut och in på nätterna.



Härom kvällen stod jag och beundrade förödelsen, när marken plötsligt gav vika under den högra foten.

Rumpnissar var det första, som for genom huvudet. "Voffor gör di på detta viset?"

Tyvärr var det inte några rumpnissar, utan grävlingar, som underminerat marken. Grävlingfällor har jag ju sett, men att "mesarna" gav igen med samma mynt hade undgått mig.

Där satt jag med ena benet upp till knät i marken. När jag väl kom över den första chocken lyckades jag under mycket stånk och stön ta mig upp på fötterna. Och kunde föreviga hålet. Tyvärr fanns det ingen paparazzi i närheten, som kunde föreviga mig i min pinsamma situation. Då hade ni fått chansen till till ett gott skratt.



För att ingen annan ska göra sig illa, satte jag dit lite pinnar, så man lägger märke till "avgrundshålet". Svårt att fånga på bild, men hålet fortsätter in under grunden.

Så här är det när man väljer att bo ute i vildmarken. Inget att fälla några tårar över, men en bra förklaring till varför jag aldrig eftersträvat en "perfekt" trädgård.

Så här ser det ut under köksfönstret. Här ska det förhoppningsvis titta upp ett antal olika funkior,  'Hosta fortunei'  och krolliljor, 'Lilium martagon L.'.


2 kommentarer:

  1. Så trist med grävlingar! Tur att du tog dig upp ur hålet :)
    Jag önskar dig en Glad Påsk!

    SvaraRadera
  2. En Glad påsk till dig oxå, Irene!
    Upp ur hålet kom jag, men benet är blått och tjockt. Tur att jag har långbyxor. =)

    SvaraRadera